Case Zure: Miten toteuttaa tyylikkäät t-paidat ja hupparit logolla?
Julkaisimme aiemmin graafikko Jari Salon mietteitä logopainetuista vaatteista. Jari on nimittäin rohkeasti sitä mieltä, että “mainospaita on maailman tyhmin idea”. Jari myös perustelee näkemystään erinomaisesti. Jarin mielipiteestä huolimatta, logo- ja mainosvaatteita tehdään Suomessa vuosittain kuitenkin aivan valtavia määriä.
Miten yrityksen t-paidat ja hupparit logolla voisi toteuttaa niin, että ne olisivat hienompia ja pitkäikäisempiä kuin kilpailijoilla – ja henkilökunta todella tykkäisi niitä käyttää?
Teknologiayhtiö Zure kuuluu niiden yritysten joukkoon, joka todella panostaa henkilökunnan hyvinvointiin ja työkulttuuriin. Zuren vaatteet ovat myös malliesimerkki siitä, että logo- ja mainospaidatkin voivat olla todella tyylikkäitä, kun niiden suunnittelu tehdään huolella.
Toteutimme Zurelle keväällä 2022 suurehkon paitatilauksen, jossa yrityksen logoa on käytetty paita- ja hupparipainatuksiin erilaisin mielikuvituksellisin tavoin, monipuolisesti eri painotekniikoita hyödyntäen. Zuren hienot designit on suunnitellut heidän kumppaninsa, Leijoonan Joona Puurunen.
Painettu vaate on aina tavalla tai toisella yksilöllinen muotituote, osa käyttäjänsä identiteettiä. Vaatetta kannetaan päällä ylpeydellä, jos se hieno ja mukava. Toisessa ääripäässä ovat pakon edessä puetut vaatteet, esimerkiksi kehnosti tai korkeintaan keskinkertaisesti toteutetut yritysvaatteet.
Natualla olemme erikoistuneet vain vastuullisesti ja ympäristöystävällisesti tuotettuihin, tavallista laadukkaampiin vaatteisiin.
Siksi meille on myös tärkeää, että vaatteet toteutettaisiin mahdollisimman tyylikkäästi, jotta ne löytäisivät ylpeiden käyttäjien päälle, pitkäaikaiseen käyttöön – juuri niinkuin Zure on tehnyt.
Haastattelimme Zurea työkulttuurista: Miksi Zure panostaa painettuihin vaatteisiin osana henkilökuntansa työhyvinvointia ja heimokulttuuria?
Zuren logo on yksinkertainen ja tyylikäs
Zurella on käytössään simppeli ja tyylikäs tekstilogo. Moni yritys painattaa tällaisen logon sellaisenaan, mustana, valkoisena tai brändivärillään tuotteisiinsa, esimerkkisi vaatteisiin tai vaikkapa firman ajoneuvoihin.
Zurella asiaa on ajateltu hieman toisin, eikä logon käyttö ole ollut niin suoraviivaisen jäykkää. Katsotaanpa tarkemmin, millaisin keinoin Zure on logovaatteita toteuttanut?
Musta Waterbased ink -seripainatus valkoisille t-paidoille
Musta yksivärinen painatus valkoiselle paidalle on kaikkein kustannustehokkain tapa toteuttaa logopainatus. Valkoiseen paitaan ei tarvitse painaa alle pohjavalkoista, kuten värillisiin vaatteisiin.
Waterbased ink -seripainatuksesta tulee hyvin ohut painopinta, jota ei tahdo paidasta oikein edes huomata sitä hypistellessä. Painatus on kuin osa paitaa.
Musta painatus valkoisella paidalla on mukava päällä todella suurikokoisenakin, toisin kuin esimerkiksi lämpösiirtokuvalla toteutettu paita. Siirtokuvasta tulee helposti muovimainen ja hiostava. Se myös halkeaa tai kuluu käytössä huomattavasti helpommin kuin oikeat painatukset.
Valkoiset Zure-paidat on tehty suosituimmalle t-paitamallille Stanley/Stella Creatorille. Creator on siinä mielessä kiva tuote, että sen tiheäneuloksisesta ja jämäkästä kankaasta ei näy valkoisessa värissäkään helposti esimerkiksi olka- tai niskatatuoinnit lävitse.
Musta painatus valkoisille paidoille voidaan toteuttaa seripainossa kustannustehokkaasti melko pieniinkin painoeriin, aina 30–50 kappaleesta ylöspäin – tai paksuissa tuotteissa jo 20-30 kappaleesta ylöspäin.
Värikäs Waterbased ink -seripainatus mustille t-paidoille
Zuren 2022-vaatemallistossa yrityksen logo taipui myös moniväriseksi. Painatuksessa on yhteensä seitsemän väriä: pohjavalkoinen + kuusi viivaväriä kirkkaankeltaisesta punaiseen.
Monivärinen logopainatus on parhaimmillaan silloin, kun se tehdään tarkalla Waterbased ink -tekniikalla.
Huomionarvoinen seikka on se, että tällaisessa näin monivärisessä logopainatustyössä painettavan sarjan tulee olla kohtuullisen kookas. Tuotteita tulisi mielellään olla yhteensä vähintään 75–100 kappaletta, jotta ne on kannattavaa painaa seripainossa. Pienemmille erille värikkäitä logopainatuksia sopii paremmin digipainatus.
Huomaa, että Waterbased ink -seripainatus ei sovellu käyttöön, jos vaatteen kangas sisältää suurehkon määrän polyesteria (esimerkiksi yli 25–30 %). Tästä syystä esimerkiksi monet tehotuotetut bulkkivaatteet ovat “out of game”, jos paitoihin halutaan tehdä tavallista parempi painatus. Lue lisää: Waterbased ink -seripainatus: Mikä se on ja miten se eroaa tavallisesta seripainatuksesta?
Digitaalinen paitapainatus pinkeille naisten t-paidoille
Zure-mallisto sisälsi myös pienen määrän (alle 30 kpl) pinkkejä naisten t-paitoja lavealla kaula-aukolla. Näihin tuli painaa värikäs camo-henkinen Zure-painatus, joka päädyttiin muista Zure-tuotteista poiketen toteuttaa pienen määrän vuoksi digitaalisesti painamalla.
Pieneen määrään paitoja värikäs painatus kannattaa pääsääntöisesti toteuttaa digitaalisesti. Näin paitojen hinta pysyy kurissa.
Disharge ink -painatus mustille t-paidoille
Valkoinen painatus mustille paidoille on aivan ylivoimaisesti käytetyin logovaatteiden painotapa. Tällainen painatus toteutetaan vaatteisiin pääsääntöisesti aina seripainamalla. Natualla se tarkoittaa ympäristöystävällistä Waterbased ink -seripainatusta.
Natua painaa valkoiset logopainatukset värillisiin tuotteisiin aina tuplasti valkoisella. Näin painatuksesta tulee puhtaan valkoinen, tarkka ja peittävä painopinta.
Zure halusi tällä kertaa toimia eri tavalla ja poiketa perinteisestä valkoisella mustalle logopainatuksesta. Perinteisen tavan sijaan painoimme heille logopaitoja Disharge ink -painomenetelmällä. Tässä seripainatuksen erikoistekniikassa käytetään painovärejä, jotka syövyttävät paidan oman pigmentin.
Disharge ink -painatuksesta tulee sellainen, joka ei ikäänkuin olekaan painatus, vaan “painatus” on täysin osa paitaa.
Syövytys, yök, kuulostaa myrkylliseltä! Hämmästyttävää kyllä, myös käyttämämme syövyttävät värit ovat ympäristöystävällisiä, vesiohenteisia Waterbased ink -värejä. Ei siis ollenkaan myrkyllistä.
Syövyttävä painatus ja Waterbased ink -seripainatus (päälle) voidaan tehdä myös yhdessä, jolloin voidaan painaa tuntumaltaan super ohuita suuria painopintoja, kuten esimerkiksi tässä Solitan paidassa, jossa syövyttävän pinnan päälle on painettu kertaalleen valkoisella.
Syövyttävän värin sekaan voidaan myös sekoittaa väriä (esimerkiksi valkoista), jos painatuksesta halutaan hieman “luonnonväriä” kirkkaampi, mutta tuntumaltaan syövytetyn pinnan kaltainen.
Syövyttävät värit eivät sovellu käyttöön, jos vaatteen kangas sisältää suurehkon määrän polyesteria (esimerkiksi yli 25–30 %). Polyesteri ei käyttäydy puuvillan tavoin ja on riski, että painatuksesta ei tule sellainen kuin se on suunniteltu. Myös tietyt vaatevärit ovat Disharge ink -painatukselle hankalia, esimerkiksi siniset ja punaiset vaatteet.
3D-kohopainatus mustille collegepaidoille ja tummanharmaille huppareille
Todella suosittu ja hävyttömän hieno painotapa logopainatuksille on 3D-painatus, joka on myös todella monipuolinen painotekniikka.
3D-painatus voidaan toteuttaa vaatteisiin mitä monipuolisimmin tavoin: mattana, kiiltävänä, matalana, korkeana, pyöreäreunaisena, teräväreunaisena tai esimerkiksi vain osaan painatusta.
Zure valitsi 3D-painotavoista yhden suosituimmista, mattapintaisen mustaa mustalle 3D-painatuksen terävillä reunoilla. Näin pystyimme toteuttamaan pienet Zure-logot tyylikkään huomaamattomina, mutta niin mahtavan ja mukavan hipelöitävinä!
Kohopintainen 3D-painatus on Waterbased ink -seripainatusta hitaampi painotekniikka, jossa tarvitaan myös suurempi määrä painotyökaluja. Tästä syystä tekniikkaa suositellaan yksinkertaisimmissakin kuvioissa minimissään 75–100 kappaleen painosmäärille.
Olemme yrittäneet monistaa tietotaitoamme 3D-painatuksista laajemman sisällön muotoon ja autamme aina asiakasta mielestämme parhaimman 3D-painatustavan valinnassa. Lue tekniikasta lisää ja katso lisää 3D-kohopainatusesimerkkejä.
Kiiltäväpintainen prässätty painatus mustille t-paidoille
Toinen keino toteuttaa esimerkiksi mustaa mustalle painatus on prässättävien seripainovärien käyttö. Tässä tekniikassa painoprosessiin lisätään yksi steppi: erikoisvärin prässäys.
Prässättävällä värillä painatuksesta syntyy ohut ja kiiltävä pinta, jolloin voidaan tehdä kiillolla vaatteesta erottuva sävytetty pinta, esimerkiksi sävy-sävyyn vaatteen kanssa.
Natua haluaa auttaa tekemään t-paidat tai hupparit logolla mahdollisimman hienoiksi ja pitkäikäisiksi
Koska olemme keskittyneet vain vastuullisiin kunnon tuotteisiin, haluamme, että asiakkaidemme logovaatteet on aina tehty tyylikkäästi.
Natua ei ole monen muun painotalon tapaan sotkeutunut lainkaan tehotuotettuihin, vastuuttomiin bulkkirätteihin, jotka eivät kestä käyttöä – emmekä tule niihin jatkossakaan sotkeutumaan.
On nimittäin enemmän sääntö kuin poikkeus, että tyypillinen paitapainotalo tarjoaa sinulle vastuullista vaatetta vain silloin kun osaat sitä kysyä.
On myös täysin yleistä, että vastuullisuus voi joillekin toimijoille olla näennäistä ja puhutaan vain “luomupuuvillasta”, ikäänkuin se yksin tekisi tuotteesta vastuullisen. Kaikilla tuotteilla ei välttämättä ole todennettuja sertifikaatteja, jolloin vaate ei kestä tarkempaa vastuullisuustarkastelua. Natua ei toimi näin.
Natuan lähtökohta on aina kokonaisvaltaisesti vastuullisesti valmistettu, pitkäikäinen laatuvaate.
Tästä syystä tahdomme, että myös logo- ja mainosvaatteet toteutettaisiin aina kunnolla. Silloin ne pysyvät käyttäjiensä käytössä pitkään. Pitkä käyttöikä on mielestämme todella tärkeä osa vastuullisuutta. Emme myöskään halua myydä mitään turhaa ja tarpeetonta.
Moni asiakkaamme on valitellut, että kehnoista firmavaatteista ei tule kuin paha mieli ja siksi heistä onkin tullut Natuan onnellisia asiakkaita.
Meidän tehtäviimme kuuluu auttaa toteuttamaan t-paidat, collegepaidat, hupparit tai kangaskassit logolla niin hienoiksi kuin vain mahdollista.
Toivon, että löysit tästä artikkelista inspiraatiota ja opit jotakin uutta vaatteiden logopainatuksista. Jos kaipaat lisää ideoita, kannattaa tutustua, millaisia vaatteita Natuan kivat asiakkaat ovat meillä teettäneet.
Eikä ideat meidän referenssigalleriaan lopu, sillä pitkälti kaikki sellaiset painatukset, joita globaalien muotimerkkien vaatteissa näet, on myös mahdollista toteuttaa.
Jos haluat mukaan Natuan onnellisten asiakkaiden joukkoon ja/tai kaipaat neuvoja ja apua, niin ota yhteyttä puhelimitse 040 837 8770, sähköpostitse, täällä sivujemme chatissä tai täytä tarjouspyyntö.
Kirjoittaja
Miitre Virtanen, Paitapaino Natuan osakas ja yrittäjä, [email protected]