Salo on tehnyt pitkän uran mainostoimistoissa. Yli kymmenen vuotta sitten hän siirtyi täysipäiväiseksi freelanceriksi omien sanojensa mukaan melko kuluttavaksi muuttuneesta mainoshumusta. Vaikka yksityisyrittäjänä ei aina ole aikaa tai energiaa edistää esimerkiksi omia taideprojekteja, arvostaa Salo mahdollisuutta valita, millaisia töitä tekee ja kenen kanssa.
“Kaikista parhaissa töissä pääsee käyttämään luovuutta. Sellaisissa projekteissa yhdistyy huvi ja hyöty.”
Työtä tehdään arvot edellä
Jari Salo toteaa, että yrittäjyys on antanut hänelle mahdollisuuden olla kranttu. Se tarkoittaa, että hän kieltäytyy töistä, jotka eivät sovi omaan arvomaailmaan.
“En usko, että ikinä alkaisin tehdä töitä öljy-yhtiölle tai lihateollisuuden yritykselle”, Salo kertoo.
Myös Natuan kanssa työskentely sopii hänen ideologiaansa. Itseään “old school vegaaniksi” kutsuva Salo sanoo, että Natuan tuotteet vastaavat hänen vaatimuksiinsa. Salo suosii mielellään kierrätysmateriaaleja, mutta tietää, että niiden käyttäminen ei aina onnistu esimerkiksi materiaalien teknisten ominaisuuksien vuoksi.
Esimerkiksi kokonaan kierrätysmateriaaleista valmistettuihin, yli 30 % kierrätyspolyesteria sisältäviin vaatteisiin ei voi painaa kuin perinteisin, öljypohjaisin seripainovärein. Natualla suosittu Waterbased ink -seripainatus sekä vesiohenteinen digitaalinen painatus (dtg) on näihin tuotteisiin poissuljettu vaihtoehto.
“Aika monessa projektissa päädytään nykyään luomupuuvillaan. Vaikka pikamuoti onkin suuri ympäristöongelma, en pidä pienissä erissä tehtyjä t-paitoja merkittävänä ongelmana.”, Salo sanoo ja jatkaa:
“Perinteisen t-paidan tekemiseen tarvitaan yli 2000 litraa vettä, mutta toisaalta yhteen hampurilaispihviin kuluu vielä enemmän vettä.”
Salon yritys kuuluu kansainväliseen 1% For the Planet -yhteisöön, jonka jäsenet ovat sitoutuneet maksamaan yhden prosentin liikevaihdostaan järjestön verkostoon kuuluville ympäristöjärjestöille. Salo lahjoittaa useimmiten metsien suojeluun sekä nykyisin Protect Our Winters -järjestölle, jonka hallituksen jäsen hän myös on. Salo on myös suunnitellut logon pitkälti vapaaehtoisvoimin pyörivälle järjestölle.
Lumilaudoista leffabisnekseen
Salon CV on komea ja täynnä kansainvälisiä nimiä, erityisesti lumilautailun ja skeittauksen maailmasta. Hän on toiminut lumilautailulehti Slammerin AD:nä ja ollut perustamassa samasta elämäntyylistä ammentavaa Spine Magazinea. Viime aikoina paita- ja lumilautagrafiikoiden suunnittelu on jäänyt vähemmälle ja sen tilalle on tullut elokuvailmeiden suunnittelu.
“Leffapuolella kyse on kokonaisuuksista, joissa olen ottanut valokuvat, tehnyt julisteet ja suunnitellut logon. Elokuvatuotantoyhtiö It’s Alive Filmsin leffat ovat niin hyviä, että julisteet ovat päätyneet Cannesin elokuvajuhlille sekä New Yorkiin modernin taiteen museoon Momaan”, kertoo Salo. Muun muassa palkitun Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia -elokuvan tehneelle It’s Alive Filmsille suunnitellut paidat teetetään nykyisin Natualla.
Yksi ensimmäisiä Jari Salon ja Natuan yhteistöitä olivat juuri t-paidat, jotka Salo suunnitteli Kaffa Roasterylle. Salo on muun muassa eläinteemaisten pakkausten ja niiden pohjalta tehtyjen tuotteiden visuaalisen ilmeen takana. Hän kehuu Kaffaa yhdeksi lempiasiakkaistaan, mutta suosikkia omista designeistaan Salo ei osaa nimetä.
Paras paita kertoo jotain käyttäjästään, ei paidan tekijästä
Vanhimmat t-paidat Jari Salon vaatekaapissa ovat yli 20 vuotta vanhoja. Nykyään yritysilmeiden suunnittelu on Salon päätulonlähde, ja toisinaan siihen kuuluu myös firman omien paitojen suunnittelu. Salo kuitenkin suhtautuu varauksella mainospaitoihin.
“Mun mielestä mainospaita on maailman tyhmin idea. Paidan pitää olla sellainen, että sitä haluaa käyttää sen 20 vuotta, ja silloin kannattaa tehdä vähän hienovaraisemmin ja tyylikkäämmin, taide edellä.”
“Hauskat mainossloganit helposti aliarvioivat käyttäjää ja tekevät heistä mainonnan välineitä. En pidä siitä, että tehdään paita jota pidetään vain töissä, kun on pakko. Jos esimerkiksi teetetään messupaidat firmalle, niin kannattaa käyttää luovuutta eikä vaan iskeä paitaan brändislogania tai yrityksen logoa”, Salo toteaa.
Salo kannustaa yrityksiä tilaamaan paidan kuvittajalta mainostoimiston sijaan. Hän uskoo, että jos paidassa on yrityksen toimintaan liittyvä teema tai laajempi ajatus, siitä voi syntyä myös hauska puheenaihe.
“Itselleni tärkeimpiä ovat keikkapaidat. Niihin liittyy muisto keikasta, ja näihin paitoihin jopa vähän kiintyy.”
Uusia paitoja Salo itse hankkii enää harvoin. Hän toivoo, että myös hänen suunnittelemansa vaatteet päätyvät käyttöön pitkäksi aikaa.
Hyvä paita ei hiosta eikä hajoa hetkessä
Kestävää vaatetta suunnitellessa designin lisäksi tärkeää on myös laatu. Siihen Jari Salo on ollut tyytyväinen tehdessään töitä Natuan kanssa.
“Kun asiakas kysyy, missä voisi teettää paitoja, suosittelen yleensä Natuaa”, Salo sanoo.
“Natualta on aina tullut hyvää jälkeä, ja itse valitsen mielelläni vesiohenteiset painovärit. Haluan mahdollisimman ekologisia tuotteita, joissa painatus on hengittävä, hyvännäköinen ja kestävä.”
Lue lisää vesiohenteisesta painotekniikasta – Waterbased ink -seripainatus: Mikä se on ja miten se eroaa tavallisesta seripainatuksesta?
Salolla on kokemuksia siitäkin, ettei kommunikaatio painon ja suunnittelijan välillä ole toiminut – ja se on näkynyt lopputuloksessa. Natuan kanssa Salo on voinut luottaa siihen, että lopputuloksesta välitetään.
“Tuotteen pitää olla kohdallaan. Natualla on kivoja tyyppejä, joiden kanssa tehdä duunia, ja jos minulla on toiveita niin sieltä aina ehdotetaan ratkaisua.”
Paljonko t-paitojen suunnittelu maksaa?
“Paidan kuvittaminen on hitaampaa kuin moni muu graafinen suunnittelu. Yksi paitaprintti voi maksaa esimerkiksi 1500 euroa. Hinta on tapauskohtainen, ja siihen vaikuttaa paljon esimerkiksi aihe”, Salo kertoo.
Pitkään kaupallisella puolella toiminut Salo kuvailee itseään moneen taipuvaksi tekijäksi, jolla ei ole yhtä standardityyliä. Tärkeintä on suunnitella vaatteita, joita halutaan käyttää kauan.
Jos haluat käyttäää Jari Salon suunnittelupalveluita, kannattaa tsekata Jari Salon Portfolio osoitteessa jarisalo.com.
Kirjoittaja: Milla Palkoaho