IT-alalla suurin haaste kasvulle on työvoiman saatavuus, toteaa Zuren Suvi Leinonen. Leinonen kutsuu itseään “yhden naisen markkinointidivisioonaksi”, jonka tehtäviin kuuluu myös työnantajamielikuvan vaaliminen. Microsoft Azure-pilvipalveluun ratkaisuja rakentava Zure kasvaa kovaa vauhtia myös kansainvälisesti.
Osaajia houkutellaan joukkoon ennen kaikkea hyvällä työyhteisöllä ja yrityskulttuurilla, johon kuuluu olennaisesti työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtiminen.
“Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että valitsemme projekteja, jotka mahdollistavat myös asiantuntijoillemme kehittymisen. Mieluummin kieltäydymme projekteista kuin teemme jotain, mikä ei vastaa arvojamme”, Leinonen kertoo yrityksen filosofiasta.
Hyvin suunniteltu college tai huppari korvaa kauluspaidan kokousvaatteena
On enemmän sääntö kuin poikkeus, että Zuren työntekijät saapuvat töihin firman paidoissa, Leinonen kertoo.
IT-alalla on Leinosen mukaan yleistä, että työntekijät pukeutuvat oman työnantajansa vaatteisiin. Niitä ei pidä suunnitella mainokseksi yritykselle, vaan käytännöllisiksi, toimiviksi vaatteiksi, hän painottaa.
“Firman paita on varma valinta aamuisin. Tällä alalla ei ole kovin tiukkoja pukeutumissääntöjä, mutta toimitusjohtajamme mukaan musta, kohokuvioitu college on niin tyylikäs, että se on kuin Zuren oma kauluspaita”, Leinonen naurahtaa.
Vaatteet, kuten Zuren koko yritysilmeen, on suunnitellut Joona Puurunen. Puurunen on ollut mukana Zuren matkassa yrityksen perustamisesta asti. Oman Leijoona-yrityksensä kautta Puurunen on toteuttanut muitakin yritysidentiteettejä.
Leinosen tapaan Puurunen uskoo siihen, että laatu ja design ratkaisevat siinä, haluavatko työntekijät pukeutua firman logolla varustettuihin vaatteisiin.
“Olisi typerää tehdä paita, jota kukaan ei pidä. Zurella suunnittelemme useita erilaisia paitoja, jotta jokainen löytäisi omaan tyyliinsä sopivan”, Puurunen sanoo.
Painotekniikka voi vaikuttaa suunnittelutyöhön
Zure työllistää Suomessa, Tanskassa ja Belgiassa yhteensä noin 80 työntekijää. Kun vaatteiden suunnittelusta vastaavalta Joona Puuruselta kysyy, tuleeko työntekijöiltä toiveita vaatteiden ulkonäköä koskien, häntä hymyilyttää.
“Kyllä tulee. T-paitahan on monella tapa tuoda omaa persoonaa esiin”, Puurunen sanoo.
Nahi ja Puurunen ovat tehneet yhteistyötä Zuren ensimetreiltä alkaen, joten he jakavat yhteisen näkemyksen siitä, miltä Zuren vaatteiden pitäisi näyttää.
Kun mustaa, Zuren logolla varustettua collegea lähdettiin suunnittelemaan, ei siihen alun perin hahmoteltu kohokuvioitua logoa. Siihen ideointiapua tuli paidat painattavalta Natualta, joka otti yhteyttä Puuruseen.
“En edes tiennyt tällaisesta vaihtoehdosta. Natua otti yhteyttä, että olisi mahdollisuus käyttää 3D-painatusta ja koska kaikki uudet jutut kiinnostavat, halusimme ehdottomasti testata sitä”, Puurunen kertoo.
Puuruselle Natuan lähestymistapa oli mieleen. Hänen mukaansa nykyään useat painot tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden suunnitella tuote netissä. Tietokone hoitaa tilauksen ja tuotannon, Puurunen tiivistää. Natualla pystyttiin tarjoamaan henkilökohtaisempaa palvelua.
Lisää aiheesta. Zuren t-paitoja ja huppareita on toteutettu hyvin monipuolisin painotekniikoin. Tsekkaa lisää tekniikoista ja katso videot artikkelista: T-paidat ja hupparit logolla: Case Zure – Kuusi normaalista poikkeavaa painotapaa logopainatukselle.
Eettisesti valmistetut vaatteet kertovat myös yrityksen arvoista
Natuasta tuli Zuren paitojen valmistaja vuoden 2022 alussa. Sitä ennen vaatteet oli valmistettu ruotsalaisessa painossa, joka tarjosi myös ekologisia vaatteita.
Suvi Leinonen Zurelta kertoo, että kotimaista vaihtoehtoa oli kaivattu jo hetken aikaa. Asiointi suomalaisen yrityksen kanssa helpottaisi aikatauluja. Eettisyydestä ja ekologisuudesta ei missään nimessä kuitenkaan haluttu tinkiä. Zurella on myös oma sisäinen, kestävyyteen keskittyvä Sustainability force-tiimi, ja ympäristöarvoihin on sitouduttu yrityksen kaikilla osa-alueilla.
Joona Puurusta ilahduttaa se, että Natualla kyse ei ole yksittäisestä, kestävän kehityksen mukaisesti valmistetusta tuotteesta vaan koko valikoima perustuu samalle ajatukselle.
“Usein jos yrityksiltä kysyy eettisesti tuotettuja tuotteita, heillä on valikoimassa niitä yksi tai kaksi. Pidän siitä, että kyseessä ei ole joku yksittäinen tuote, jota tehdään jos joku pyytää, vaan eettisyys on Natualla firman oma juttu”, Puurunen sanoo.
Yhteistyö Natuan kanssa on Puurusen mukaan ylittänyt odotukset. Paitojen laadusta ja painatuksesta ei Puurusella ole kuin hyvää sanottavaa, ja samaa mieltä on Leinonen.
Isoin haaste onkin valita, millaista ideaa lähteä toteuttamaan seuraavaksi.
Painetut t-paidat mahdollistavat luovan tavan viestiä yrityksen filosofiasta
Zurella innostutaan haastavista tapauksista. Joona Puurusta yrityksen tapa lähestyä uusia haasteita pelottomasti inspiroi suunnittelemaan Roar at challenge-paidan. Rohkean liskohirviö-hahmon kautta pystyttiin kertomaan Zuren keskeisestä periaatteesta: Epäonnistumisia ei pelätä.
“T-paidan kanssa on mahdollista vahvistaa yrityskulttuuria”, Puurunen sanoo.
Siinä missä firman logoa käytettäessä kikkaillaan enemmän painotekniikalla, Roar at challenge-paitojen kaltaiset arvopohjaiset designit mahdollistavat graafisen leikittelyn, Puurunen kertoo. Niitä hän haluaisi tehdä lisää: Paitoja, joissa yrityksen ajatusmaailma näkyy pelkän logon sijaan.
Logopainatusten lisäksi painetuilla vaatteilla viestitään yrityksen arvoista. Se antaa tilaa villeillekin ideoille. Zuren arvopohjaisessa Roar at challenge -designissa ärjyy liskohirviö.
“Lapsille tehdyllä paidalla viestittiin myös sitä Zuren arvoa, että perhe-elämä on ensisijalla”, Leinonen kertoo.
Työntekijöille paidat voivat olla myös palkinto. Kun Zure tahtoi vahvistaa näkyvyyttään työntekijöiden sosiaalisessa mediassa, heitä houkuteltiin työntekijälähettiläiksi erikoispaidalla, joita oli teetetty vain rajoitettu erä.
“Aktivointikampanjan avulla työntekijöitä kannustettiin jakamaan työhön liittyä sisältöä. IT-alalla on korkea palkkataso, joten rahalla ei aina pysty kilpailemaan. Silloin on pakko tehdä jotain arvokkaampaa kuin raha”, Puurunen sanoo.
Yrityksen sisällä yhteishenkeä kasvatetaan yhteisillä aamupaloilla ja viikonloppumatkoilla, ulospäin ainutlaatuisesta yrityskulttuurista viestitään kantamalla ylpeästi Zuren logoilla varustettuja vaatteita.
Kirjoittaja
Milla Palkoaho