Mistä kilpailussa oli kyse?
RadioMedia ry on Suomen kaupallisten radioiden edunvalvonta- ja markkinointiliitto, joka edustaa lähes kaikkia Suomen radiotoimiluvan haltijoita. Syksyllä 2023 RadioMedia järjesti yhdessä Järvinen & Toriseva Kollektiivin kanssa kilpailun, jossa etsittiin koko liiketoimintansa vastuullisuuden ympärille rakentanutta PK-yritystä. Kilpailu järjestettiin toista kertaa.
Kilpailun palkinto oli huima: Pitkä radiomainos lähes kaikille valtakunnallisille ja alueellisille radiokanaville yhdeksi päiväksi ja siten yli miljoonan korvaparin kuultavaksi.
“Natuan suureksi iloksi, kevättalvella 2024 saimme Ville Torisevalta puhelun, jossa Ville kertoi Natuan tulleen valituksi kilpailun voittajaksi useiden kymmenien hakemusten joukosta”, taustoittaa Natuan yrittäjä Miitre Virtanen.
Tällä kilpailulla ja sen palkinnolla RadioMedia haluaa tukea vastuullisia markkinoijia tarjoamalla yhden päivän ajaksi markkinoijalle käyttöön kaikki suomalaiset kaupalliset radiokanavat. Myös Järvinen & Toriseva Kollektiivi arvostaa vastuullisuuden korkealle ja haluaa tehdä työtä vain sellaista tahojen ja yritysten kanssa, jotka jakavat heidän kanssaan yhteisen arvomaailman.
“Haluamme olla hyvisten puolella”, kertoo Anssi Järvinen ja jatkaa:
“Natuan hakemuksesta huomasi heti, että nämä kaverit ovat tosissaan – ja että vastuullisuus on heidän liiketoimintansa ytimessä. He vieläpä ymmärtävät markkinointiviestintää – ovat siinäkin ammattilaisia.”
Kilpailun osallistujaksi ja lopulta sen voittajaksi Natua päätyi onnellisen sattuman kautta.
“Kesken arkisen iltapalan laittelun, näin Facebookissa Anssi Järvisen jakaman ilmoituksen kisasta ja päätin siltä istumalta laittaa hakemuksen sisään. Olemmehan Natualla jo yli 10 vuoden ajan kaupanneet vain ja ainoastaan vastuullisesti valmistettuja vaatteita, eikä muita suostuta kauppaamaan”, Virtanen sanoo.
Miten Natuan radiomainos syntyi?
Natuan radiomainoksen suunnittelu eteni vauhdikkaasti. Käsikirjoittajana ja ohjaajana 45-sekunnin radiospotissa toimi kokenut, monissa mainosalan liemissä keitetty Anssi Järvinen, joka tunnetaan muun muassa takavuosien Honda-mies-radiomainoksista sekä Helsingin IFK:n ulkomainoksista, jotka ovat tulleet etenkin helsinkiläisille tutuiksi.
Millainen kokemus radiomainoksen teko Natuan kanssa mahtoi olla? Anssi Järvinen, oliko tätä projektia mukava tehdä?
“Natuan kavereiden kanssa oli ilo tehdä työtä. He ymmärsivät nopeasti, mitä olemme tavoittelemassa ja miten voimme sen saavuttaa. Natualla oli rohkeutta myös vähän erilaiseen vastuullisuusviestintään mihin ollaan totuttu.”
“Olimme itsekin mukana Miracle Soundilla radiomainoksen tuotannossa ja pirskatin moneen kertaan saimme koko tuotantoporukalla nauraa kun ammattinäyttelijät todella pääsivät käsikirjoituksen kanssa vauhtiin”, Natuan Miitre Virtanen puolestaan kertoo.
Lopputuloksena syntyi Nakupelle-nimen saanut radiospotti (kuunneltavissa alta), jossa ääninä esiintyy maanmainiot suomalaiset näyttelijät Miitta Sorvali ja Pertti Sveholm.
Kysyimme myös käsikirjoittaja Järviseltä, mitä hän haluaisi sanoa Natuan asiakkaille:
“Jos yrityksessäsi ei nakupelleillä, valitse Natua!“
Kuuntele Natuan Nakupelle-radiospotti
Mainoksen ja kilpailun taustat
Mainoksen nimi: Nakupelle
Äänirooleissa: Miitta Sorvali & Pertti Sveholm
Käsikirjoitus: Anssi Järvinen
Tuotanto: Miracle Sound Oy, Timo Laru
RadioMedia ry
RadioMedia ry, aikaisemmalta nimeltään Suomen Radioiden Liitto SRL ry, on Suomen kaupallisten radioiden edunvalvonta- ja markkinointiliitto. Se vastaa kaupallisen radiotoimialan tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta, tiedotuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia edustaa lähes kaikkia Suomen radiotoimiluvan haltijoita. Tähän kuuluvat kaikki valtakunnallisten ja osavaltakunnallisten radiotoimilupien haltijat sekä 49 alueellisen tai paikallisen radiotoimiluvan haltijaa.
RadioMedia on Euroopan yksityisten radioliittojen edunvalvontajärjestö AER:n (Association of European Radios) jäsen. Sen toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla sekä yhteiskunnallisilla tietoiskukampanjoilla.
Järvinen & Toriseva Kollektiivi
Järvinen & Toriseva Kollektiivi on kahden pitkänlinjan suunnittelijan vapaamuotoinen symbioosi. Ville Torisevan erikoisosaamista on kontaktointi ja strategia – Anssi Järvisen copywriting sekä luova johtaminen.
“Meillä on yhteensä virkavuosia noin 50, eli jotakin on tarttunut matkalla mukaan”, Järvinen kertoo.
Anssi Järvinen on toiminut myös kolumnistina Kauppalehdessä, Markkinointi&Mainonnassa, MarkkinointiUutisissa ja MRKTNG Mediassa. Hän istuu myös Markkinointiliiton Iskulausetoimikunnassa ja on itsekin laatinut kymmeniä sloganeita.