Hankintaopas: painetut t-paidat eri käyttötarkoituksissa

Millaiseen tarkoitukseen painetut t-paidat tulevat? Ketkä niitä käyttävät? Jos osaat vastata näihin kysymyksiin, olet jo puolimatkassa. Lue vinkkimme, mitä sinun kannattaa huomioida tilatessasi.
Painetut T-Paidat Messuille Firmalle
Ennen kuin painat enteriä ja lyöt tilauksesi lukkoon, on viisasta varmistaa minkälaiselle käyttäjäryhmälle paidat tulevat.

Painetut t-paidat hankitaan useimmiten promootiokäyttöön, jälleenmyyntiin tai jonkin ihmisjoukon yhteisölliseen käyttöön, kuten yritysten henkilökunnalle. T-paitojen lopullinen käyttötarkoitus kannattaa ottaa huomioon jo varhaisessa vaiheessa, jotta hankinta on kustannustehokas ja tilatessa tehdään järkeviä valintoja.

T-paidat promootiokäyttöön

Kun t-paitoja hankitaan promootiokäyttöön, korostuu hankinnoissa erityisesti budjetti. Tämän vuoksi kaikkein halvin vaihtoehto on usein houkuttelevin.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että painettuna ero paremman ja halvimman vaihtoehdon välillä saattaa olla todella pieni. Tästä voit lukea lisää toisesta kirjoituksestani: Paljonko painetut t-paidat maksavat?

Jos olet kysymässä tarjouksia usealta toimittajalta, ei parempaa tuotetta tarjoavaa toimittajaa kannata jättää väliin, vaikka promotuotteet tarvitsisikin saada mahdollisimman halvalla.

“Jos olet kysymässä tarjouksia usealta toimittajalta, ei parempaa tuotetta tarjoavaa toimittajaa kannata jättää väliin.”

Promootiossa käytetty tai lahjaksi annettu painettu t-paita viestii yrityksesi ja tekemisesi laadusta ja arvoista. On siis hyvä miettiä, millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi antaa.

Painettuna hintaero tehotuotetun halvan t-paidan ja luomupuuvillapaidan välillä on pieni, joten myös parempi vaihtoehto, jolla on puhdas historia, sopii hyvin promootiokäyttöön. Kestävyytensä ja pitkäikäisyytensä vuoksi paitaa käytetään todennäköisesti vielä promootion päätyttyäkin, jolloin brändisi saa pidempiaikaisen huomion.

Kunnollisen painetun t-paidan hyödyt promootiokäytössä:

  • Se näyttää hyvältä käyttäjänsä päällä, eikä ole mallia teltta – Unisex-mallit näyttävät hyvältä myös naisten päällä
  • Materiaali on pehmeä ja miellyttävä, eikä kutita ihoa
  • Kunnollinen painettu t-paita viestii arvoistasi mieleenpainuvalla tavalla
  • Pitkäikäinen käyttö. Kunnollista ja hyvännäköistä painettua t-paitaa pidetään päällä mielellään
  • Eettisyys ja ympäristöystävällisyys. Voit olla varma, että tuotteella on puhdas historia

Hyvin suunniteltu ja toteutettu painettu t-paita on monella tavalla tehokas ja pitkäikäinen promootiotuote. Parhaimmassa tapauksessa saat käyttäjästä fanisi, joka on valmis kantamaan viestiäsi yllään.

T-paidat jälleenmyyntiin

Hankkiessasi painetut t-paidat jälleenmyyntitarkoitukseen, sinun on hyvä harkita, millaista paitavalikoimaa haluat asiakkaillesi tarjota ja mitä he ovat tuotteestasi valmiit maksamaan.

T-paidan, kuten minkä tahansa jälleenmyytävän tuotteen hankinnassa, käteen jäävä kate on tärkeä. Kuinka paljon paidasta pitää jäädä sinulle käteen myytyäsi sen eteenpäin? Mikä on sinun mielestä oikea jälleenmyyntihinta? Ja mitä arvioit asiakkaasi olevan valmis siitä maksamaan?

Kannattaa muistaa, että laatu on tänä päivänä muutakin kuin tuotteen fyysisiä ominaisuuksia. Asiakkaasi on mitä todennäköisimmin valmis maksamaan hieman enemmän kunnollisesta, puhtaan historian omaavasta vaatteesta, kunhan vain muistat itse viestiä vaatteeseen liittyvät puhtaat arvot kohderyhmällesi.

“Omassa katemietinnässä kannattaa muistaa, että laatu on tänä päivänä muutakin kuin fyysistä.”

Huomioi nämä asiat hankkiessasi painetut t-paidat jälleenmyyntiin:

  • Riittävät eräkoot. Kun kasvatat painosmäärää, katteesi paranee.
  • Painata monta tuotetta yhdellä kertaa. Tekstiilipainatus on sarjatyötä ja aivan pienimmät painoerät eivät ole jälleenmyyntimielessä useimmiten kustannustehokkaita – paitsi, jos samanaikaisesti painetaan esimerkiksi digipainossa monta erilaista tuotetta.
  • Painatusten määrä. Jos haluat tuotteestasi hyvän katteen, harkitse montako erilaista painatusta tuotteeseesi tarvitset.
  • Painatusten värillisyys. Mitä vähemmän värejä, sitä parempi kate. Tämä korostuu erityisesti pienissä painoerissä.

T-paidat henkilöstökäyttöön

Painetut t-paidat ovat erittäin kustannustehokas tapa korostaa yhteisöllisyyttä ja viestiä brändiäsi oman henkilöstön avulla.

Henkilöstölle antamasi painetun t-paidan laatu viestii mielikuvaa yrityksesi laadusta. Toisin kuin promopaita tai jälleenmyytävä paita, se viestii yrityksesi laadusta ja arvoista myös sisäisesti. Se viestii käyttäjälleen, millainen työnantaja sinä olet.

“Eteenpäin antamasi painetun t-paidan laatu viestii suoraan mielikuvaa yrityksesi laadusta.”

Kun hankit painettuja t-paitoja (tai mitä tahansa tuotteita) seuraavan kerran henkilökuntasi käyttöön, mieti, viestiikö suunnittelemasi hankinta yrityksestäsi oikealla tavalla. Käytännönläheisyyttä pohdintaan saat kysymyksistä: Olisitko valmis käyttämään tuotetta itse? Entä kuinka pitkään?

Pohdi näitä asioita, kun hankit painetut t-paidat henkilöstölle:

  • Hankkimasi t-paita viestii henkilöstölle yrityksesi arvoista. Paidan laatu vaikuttaa olennaisesti tuotteen käyttömäärään ja -ikään. Harva käyttää huonoa, pesussa kutistuvaa tai saumoistaan kiertyvää paitaa pitkään tai muutenkaan julkisesti.
  • Hieno ja tyylikäs painettu t-paita löytää helpommin käyttäjänsä päälle niin työ- kuin vapaa-ajalla.
  • Koot ja määrä. Jos suunnittelet tarkkaa määrää painettuja t-paitoja henkilömäärän mukaan: hanki muutama varakappale jokaisesta koosta. Ehkä joku henkilöstöstä arvioi oman kokonsa väärin? Tai entä jos palkkaat uutta väkeä? On merkittävästi edullisempaa hankkia yhteen tilaukseen vähän enemmän kuin tehdä uusi pieni lisätilaus.
  • Brändi. Henkilökuntasi pukeutuminen viestii yrityksestäsi.

Onko budjettisi salainen?

Kuten markkinoinnissa yleensä, myös t-paitojen hankintaan liittyy usein jonkinlainen budjetti, joka määrää sen, mitä voidaan hankkia. Jos budjetti ei ole huippusalainen, kerro se ihmeessä toimittajalle. Kunnollinen paitapaino osaa ehdottaa sinulle sopivat ratkaisut, joiden avulla päästään parhaaseen lopputulokseen budjettiasi ylittämättä.

Paitapainot (tai muutkaan tavarantoimittajat) eivät ole ennustajia – jos budjettisi on tiukka ja et sano sitä ääneen, olet ainoastaan tarjouskilvan ja mielikuvien varassa. Se voi pahimmillaan johtaa siihen, että ostat väärän tuotteen liian kalliseen hintaan.

Yhteenveto

Älä menetä yöuniasi. Hankkiessasi painettuja t-paitoja, sinä tiedät niiden käyttötarkoituksen. Hyvän paitapainon tehtäviin kuuluu auttaa ja neuvoa sinua sopivan tuotantotavan ja eräkokojen valitsemisessa.

Painettu t-paita on parhaimmillaan erinomaisen kustannustehokas keino viestiä yrityksestäsi tai yhteisöstäsi sekä sisäisesti että ulkoisesti. Kun tuotteet valitaan ja tilaus tehdään käyttötarkoituksen mukaan oikein, kaikki selviävät voittajina maaliin.

Kirjoittaja

Miitre Virtanen, Paitapaino Natuan osakas ja yrittäjä, [email protected]

Lue myös

Näin valitset paitamallin miehille ja naisille
Miten erotat hyvän ja huonon t-paidan?

Tykkäsitkö? Vinkkaa kaverille

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Twiittaa
Share on linkedin
Jaa LinkedInissä
Share on email
Meilaa kaverille
Share on whatsapp
Lähetä WhatsApissa