Paljonko painetut t-paidat maksavat? | Paitapaino Natua
Blogi / Suunnittelu ja painatukset

Paljonko painetut t-paidat maksavat?

Ennen kuin kiikutat kottikärryllisen kultaa paitapainolle, kannattaa varmistaa, saatko rahallesi vastinetta.

Tee järkeviä valintoja. Älä tuhlaa rahojasi. Koostimme napakat neuvot kustannustehokkaan paitapainatuksen suunnitteluun. Lue, mitkä tekijät vaikuttavat painetun t-paidan hintaan ja miten toteutat paitapainatuksesi kustannustehokkaammin.

Painetut t-paidat, hupparit, collegepaidat tai kangaskassit ovat erittäin kustannustehokas tapa jakaa viestiäsi tai korostaa yhteisöllisyyttä, jos niiden hintaa verrataan huomioarvoon ja huomioaikaan. Varsinkin t-paitoja käyttää aktiivisesti suurin osa maailman väestöstä ja ne sopivat kaikille. Siksi on hyvä tietää, miten voit hankkia niitä mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Mistä painettujen t-paitojen hinta koostuu?

Ensimmäinen hintaan vaikuttava tekijä on tietenkin valittu tuote. Esimerkiksi bambusta tai muusta erikoismateriaalista valmistettu painettu t-paita on kalliimpi kuin luomupuuvillainen paita, koska bambu vaatii puuvillaa enemmän prosessointia ja on siksi työläämpi valmistaa.

Luomupuuvillapaita taas on hieman kalliimpi kuin bulkkituotettu, mahdollisimman halvalla valmistettu t-paita. Useimmiten hintaerot eivät ole suuria ja kaventuvat entisestään, kun puhutaan painetusta ja asiakkaalle toimitetusta valmiista t-paidasta.

Kirjoitin toisessa kirjoituksessani sopivan tuotteen valitsemisesta, joten ei siitä tässä sen pidemmin. Jos haluat apua t-paidan valintaan, lue myös: Miten erotat hyvän ja huonon t-paidan.

Toinen hintaan vaikuttava tekijä on painettavien t-paitojen yhteismäärä. Painetut t-paidat syntyvät sarjatyönä ja niiden valmistus sisältää runsaasti erilaisia valmistusvaiheita. Konkreettinen esimerkki: mieti, että leipoisit yhden pullan tai pellillisen pullia. Joudut joka tapauksessa hankkimaan tarvikkeet, tekemään taikinan, kypsentämään, tiskaamaan ja siivoamaan – riippumatta siitä, oletko tekemässä yhtä pullaa vai pellillistä.

On poikkeuksetta edullisempaa teettää kerralla tarpeeksi paitoja kuin esimerkiksi tilata ensin yksi pieni erä ja tehdä myöhemmin lisätilaus. Jokainen painatuskerta vaatii aina erikseen tuotetilaukset, toimitukset sekä tuotannon esivalmistelutyöt.

On poikkeuksetta edullisempaa teettää kerralla tarpeeksi paitoja kuin esimerkiksi tilata ensin yksi pieni erä ja tehdä myöhemmin lisätilaus.

Kolmas hintaan vaikuttava tekijä on painatusten värillisyys. Yksivärinen printti on aina kustannustehokkain vaihtoehto. T-paitatuotannossa jokaiselle printtiaiheen värille on tehtävä oma työkalu. Mitä enemmän työkaluja, sitä työläämpää t-paidat ovat tuottaa.

Poikkeuksen yllämainittuun tekee ainoastaan digipainossa painettavat paidat. Niissä painatuksen hinnan määrää värimäärän sijaan painatuksen koko. Digipainatus on perinteistä seripainatusta hitaampi tuotantotapa. Siksi digipainatusta käytetään painatuksiin pääasiassa vain silloin, kun painettavien t-paitojen kokonaismäärä on hyvin pieni ja/tai printissä on paljon värejä (valokuvamainen printtiaihe).

Neljäs hintaan olennaisesti vaikuttava tekijä on paidan eri kohtiin painettavien painatusten määrä.  Painetut t-paidat kulkevat kuivatusuunin lävitse niin monta kertaa kuin niissä on eri paikkoihin painettuja printtejä.

Viidentenä tekijänä painettujen t-paitojen loppuhintaan vaikuttaa toteuttajan palvelusta veloitettama kate. Palveluntarjoajankin pitää saada työstään korvaus.

Miten voit pudottaa painettujen t-paitojen hintaa?

Tämä on helppoa, eikä sinun ole pakko tinkiä tuotteiden tai palvelun laadusta! Yleisellä tasolla hinnan pudottamiseksi on olemassa kolme keinoa:

  1. Vähennä printtien määrää tuotteessasi. Unohda ylimääräinen hiha- tai niskaprintti ja mieti, voisitko päästä yhtä hienoon lopputulokseen vain yhdellä rintaprintillä. Harvemmin näkee paitaa, jonka tyylikkyys syntyy siitä, että printti on sekä edessä että molemmissa hihoissa ja selässä. Keep it simple!
  2. Vähennä printtisi värejä. Kustannustehokkain tapa painaa paitoja on seripainatus. Siinä painetaan väri toisensa jälkeen aiemman päälle ja jokaiselle värille on oma työkalunsa – mitä vähemmän värejä, sitä edullisempi painatus. Paras lopputulos syntyy yleensä yhdistelmällä, jossa pieni määrä värejä on painettu hyvin valittuun t-paitaan ja paidan värillä on hyvä kontrasti painatuksen kanssa.
  3. Lisää tuotteiden kappalemäärää. Yksikkökustannus pienenee, kun painatuserä suurenee. On myös kustannustehokasta painaa samaa printtiä yhdellä kerralla useaan eri tuotteeseen. Jos arvelet tarvitsevasi samanlaiset painetut t-paidat uudelleen, on paljon edullisempaa teettää riittävän monta yhdellä kerralla kuin tilata pieni erä lisää.

Paras lopputulos syntyy yleensä yhdistelmällä, jossa pieni määrä värejä on painettu hyvin valittuun t-paitaan ja paidan värillä on hyvä kontrasti painatuksen kanssa.

Ovatko ympäristöystävälliset t-paidat kalliita?

Ympäristöystävällinen ja eettinen luomutuotanto on tietenkin hieman bulkkituotantoa kalliimpaa. Parempilaatuisten ja hyvin suunniteltujen luomutuotantopaitojen hintaero bulkkipaitoihin verrattuna korostuu kuitenkin enemmän blankoissa tuotteissa. Valmiissa, painetuissa t-paidoissa hintaerot kapenevat.

Sanotaan, että laatu maksaa. Niin yleensä maksaakin, mutta painettujen t-paitojen hintaerot ovat niin pieniä, että todellinen hintaero hyvän ja huonon t-paidan välillä on enintään huoltoaseman kahvikupillisen verran.

“Painettujen t-paitojen hintaerot ovat niin pieniä, että todellinen hintaero hyvän ja huonon t-paidan välillä on enintään huoltoaseman kahvikupillisen verran.”

Sijoittamalla paitaan vähän enemmän, saavutetaan merkittävästi pitkäikäisempi ja käyttömukavuudeltaan parempi tuote. Tällöin tekemäsi investointi tuleekin kokonaisuutena huomattavasti halvemmaksi.

Yhteenvetona

Painettuja t-paitoja hankkiessa kannattaa tarkastella palvelun ja tuotteiden hinta–laatusuhdetta kokonaisuutena. Onko paita varmasti hyvä ja tarpeeseesi sopiva? Luotatko siihen, että painatus tehdään ammattitaitoisesti? Onko tilauksesi ylipäänsä hyvissä käsissä?

Painettuja t-paitoja hankkiessasi kiinnitä huomiota sekä tuotteiden että saamasi palvelun laatuun.

Kirjoittaja

Miitre Virtanen, Paitapaino Natuan osakas ja yrittäjä, [email protected]

Lue myös

Millainen on hyvä paitapainatus?
Aineisto-opas: painetut vaatteet