Natuan hintatakuu: emme ole koskaan halvin

“Olemme halvin, nopein ja paras.” Uskotko yritystä, joka kertoo itsestään näin? Vai alkavatko sisäiset hälytyskellosi soimaan vimmatusti? Itselläni ainakin alkavat. Tässä kirjoituksessa pohdin, voiko parasta saada halvimpaan hintaan ja nopeasti.
Natuan hintatakuu
Parasta, halvimmalla ja nopeasti ei koskaan toteudu samanaikaisesti. Voit valita vaihtoehdoista vain kaksi. Valintasi kumoavat kolmannen.

Idea tälle kirjoitukselle syntyi, kun sain sähköpostia asiakkaalta, joka oli aiemmin kysynyt meiltä tarjousta, mutta päätynyt painamaan vaatteensa kilpailijallamme.

Hän kertoi, ettei ole lainkaan tyytyväinen saamaansa laatuun. Samassa yhteydessä hän paljasti päätyneensä kilpailijan luukulle hinnan vuoksi, vaikka hintaero ei ollutkaan suuri.

Myyjälle tilanne on herkullinen, koska silloin tietää olevansa kilpailijaa houkuttelevampi vaihtoehto, vaikka onkin aiemmin jäänyt tarjouskilpailussa toiseksi.

Koska “Minähän sanoin” -kommentti ei asiakasta (eikä minua) lohduta, on syytä selvittää, mikä asiakasta hiertää, miten voisimme toimia paremmin ja paikata tilanteen.

Missä mentiin vikaan?

Ensimmäiseksi on selvitettävä syyt, miksi asiakas on tyytymätön: Ovatko tuotteet huonoja? Eikö homma edisty? Onko vaatteiden painatukset tehty huonosti tai väärällä painotavalla? Tyytymättömyyteen voi olla monia syitä ja usein niitä on enemmän kuin yksi.

Entä miten tilanne korjataan? Vaihtoehdoksi jää valitettavan usein koko satsin uudelleen painaminen, koska huonot tuotteet on usein jo painettu ja toimitettu. Verrattuna siihen, että työ olisi alun perin toteutettu kunnolla, asiakkaalle se tulee nyt kokonaisuudessaan maksamaan paljon suunniteltua enemmän.

Miten tilanne olisi voitu välttää? Usein selviää, että tyytymättömyyttä aiheuttanut tilaus on tehty yrityksessä, joka tarjosi työn kaikkein halvimmalla. Silloin olemme tärkeän kysymyksen äärellä: Voitko odottaa saavasi parhaan mahdollisen palvelun ja parhaat tuotteet toimijalta, joka tarjosi ne kaikkein halvimmalla? Ja voiko ne kaiken lisäksi saada nopeasti?

“Voitko odottaa saavasi parhaan mahdollisen palvelun ja parhaat tuotteet toimijalta, joka tarjosi ne kaikkein halvimmalla?”

Parasta laatua, halvimpaan hintaan ja nopeasti toimitettuna – valitse kaksi

Väliotsikon kolme kohtaa eivät koskaan toteudu samanaikaisesti. Voit valita vain kaksi. Vai oletko joskus ostanut tuotteita tai palvelua, jossa koko kolmikko toteutuu? Yhtälö ei koske vain painettuja vaatteita, vaan se pätee kaikkien palveluiden ja tuotteiden hankinnassa.

Erityisen mahdoton yhtälö on silloin, kun hankinnan alla oleva tuote tai palvelu on custom ja vähänkään monimutkaisempi. Siksi tätä yhtälöä käytetään usein esimerkkinä varsinkin projektitöiden hankinnan yhteydessä.

1. Halvinta ja nopeasti – varaudu virheisiin ja laatuvaihteluihin

Yhdistämällä kiireen halvimpaan mahdolliseen tuotteeseen, et todennäköisesti saa miltään toimijalta parasta mahdollista laatua.

Tämä pätee millä tahansa toimialalla. Jos haluat tuotteita ja palvelua halvimpaan hintaan ja nopeasti, on syytä varautua siihen, että toimittaja oikaisee valitsemalla itselleen kaikkein halvimmat tuotteet ja keinot halvimman hinnan saavuttamiseksi.

“Jos haluat tuotteita ja palvelua halvimpaan hintaan ja nopeasti, on syytä varautua siihen, että toimittaja oikaisee.”

2. Parasta laatua ja nopeasti – varaudu maksamaan enemmän

Parhailta tekijöiltä onnistuu priima nopeallakin aikataululla, mutta se tarkoittaa myös isompaa hintalappua. Kiireellä tehtävä korkea laatu vaatii toimittajalta paljon. Saadakseen kiiretyösi ajoissa perille, toimittajasi joutuu todennäköisesti:

  • heittämään muut työt sivuun vain sinua palvellakseen
  • soittelemaan puheluita ja sinkoamaan sähköposteja eli selvittämään, onnistuuko aikataulu
  • järjestämään työjonoa uudelleen ja mahdollisesti selittelemään muille asiakkaille, miksi heidän työnsä saattavat hieman viivästyä
  • tekemään itse ylitöitä tai maksamaan ylitöiden tekijöille
  • käyttämään pikakuriiripalveluita.

Tästä syystä moni toimija siirtääkin kiiretyöstä syntyneen hässäkän sinun maksettavaksesi.

3. Parasta laatua ja halvimpaan hintaan – varaudu odottelemaan

Haluatko työsi halvimpaan hintaan, mutta silti parasta laatua? Jo lähtökohtaisesti parhaan laadun ja halvimman hinnan liitto on paradoksi. Jos kuitenkin uskot löytäneesi laadukkaimman tuotteen tai palvelun halvimpaan hintaan, on syytä varautua odottelemaan sen toimitusta.

Vai ajattelitko, että palveluntarjoaja tekee työn sinulle nopeasti ja halvimpaan hintaan muiden, paremmin maksavien asiakkaidensa kustannuksella? Useimmiten halvin hinta ja nopein toimitus eivät mahdu samaan lauseeseen. Eivät myöskään paras laatu ja nopein toimitus, koska virheiden riski kiireen vuoksi on suurempi.

Jos olet oikein onnekas, saat kelpoa laatua halvimpaan hintaan. Et parasta, mutta kelvollista. Ja hyvällä tuurilla saat sen kohtuullisessa ajassa.

“Jos olet oikein onnekas, saat kelpoa laatua halvimpaan hintaan.”

Miten nämä yhtälöt toimivat vaatteiden painatuksissa?

Tekstiilipainatuksessa halvin hinta tarkoittaa useimmiten tinkimistä tuotteesta, jolle painatus tehdään. Esimerkiksi halvin t-paita on käytännössä halvimmin mahdollisin keinoin bulkkituotettu huono putkipaita. T-paitojen eroista voit lukea lisää toisesta kirjoituksestani: Miten erotat hyvän ja huonon t-paidan.

Kokemukseni mukaan myös painatuksissa esiintyy runsaasti laatuvaihtelua, koska tekstiilipainatus on rajusti kilpailtu toimiala. Erilaisia yrityksiä löytyy pienistä autotallipajoista suuriin teollisiin toimijoihin ja kaikkeen siltä väliltä. Jokaisella toimijalla on omat tuotteensa, laitteensa, painotapansa ja ammattitaitonsa.

Myös palveluiden laaduissa on eroja. Jotkut painot ovat hyvin tuotanto-orientoituneita. Se tarkoittaa sitä, ettei asiakaspalvelun laatuun ja prosesseihin ole panostettu.

Toisaalta se voi tarkoittaa sekavia nettisivuja ja tilauskäytäntöjä tai vaikeasti hahmotettavia hintoja, joiden setvimiseen tarvitset tarjouksen saatuasi taskulaskinta. Tai et välttämättä saa tarjouskyselyysi vastausta lainkaan.

Nämä asiat ovat tietenkin jokaiselle toimijalle yksilöllisiä. Yrityksiä, joilla on paletti kunnossa löytyy takuuvarmasti jokaisesta kokoluokasta.

Miten nämä yhtälöt toimivat meillä Natualla?

Aivan samalla tavalla kuin muuallakin. Emme ole löytäneet viisasten kiveä, jolla voisimme taistella kolmiyhtälön mahdottomuutta vastaan. Kerron yhtälöä soveltaen, miten hommat meillä menevät.

Saako Natualta painetut vaatteet halvimmalla, parhaalla laadulla ja nopeasti?

Ei saa. Emme koskaan ole kaikkein halvin vaihtoehto. Miksi?

Ala, jossa toimimme on hyvin kilpailtu. Aina löytyy joku, joka tinkaa tuotteiden, palvelun tai painatusten laadussa ja tekee työn meitä halvemmalla. Jo se, että olemme keskittyneet vain vastuullisesti valmistettuihin kunnon vaatteisiin, tekee yhtälöstä mahdottoman.

Tuotteemme maksavat aina pikkuisen enemmän kuin halvimmat bulkkivaihtoehdot, koska ne ovat huolellisesti suunniteltuja, paremmista materiaaleista valmistettuja sekä paremmin ommeltuja. Lisäksi ne ovat kaikki vastuullisia ja vahvasti sertifioituja.

Lopullinen hintaero valmiissa, painetuissa vaatteissa ei kuitenkaan ole suuri, kenties vain huoltoasemalla nautitun kahvikupillisen verran per painettu tuote.

Entä saako Natualta vaatteita kustannustehokkaasti ja nopeasti?

Kyllä vain. Tykkäämme tehdä asiat asiakkaillemme helpoksi, joka tarkoittaa sitä, että venymme ja paukumme tarpeen vaatiessa, emmekä silti siirrä syntynyttä lisähässäkkää sinun maksettavaksi. Tiedämme hintojemme mukailevan alan keskimääräistä hintatasoa ja tarvittaessa osaamme neuvoa asiakastamme tekemään tuotteistaan kustannustehokkaampia.

Kaikkein halvinta ei Natualta saa. Entä parhaalla laadulla ja nopeasti?

Kiire ja nopea toimitus ei meillä tarkoita sitä, että tinkisimme koskaan tuotteiden tai painatusten laadussa – emme missään nimessä halua tehdä niin.

Yritämme aina taistella fysiikan lakeja vastaan, vaikka aikataulu tuntuisi mahdottomalta. Kun hätä on suuri, meilläkin toteutuu aiemmin listaamistani asioista ainakin nämä:

  • muiden töiden uudelleen aikatauluttaminen
  • puheluiden soitteleminen ja kiireellinen meilien näpyttely
  • pikakuriiripalveluiden käyttö

Jos kiiretyö on iso, se vaatii usein myös tuotannossa työjonojen uudelleen järjestämistä ja mahdollisesti ylitöiden paiskimista. Koska käytämme järeitä, suuren kapasiteetin tuotantolaitteita, pienet kiiretyöt saamme tuotannossa usein järjestettyä muiden töiden väliin ilman sen suurempaa jonojen muokkausta.

Pyrimme parhaamme mukaan myös välttämään kaikki virheet, vaikka riski niiden syntymiseen kiireen vuoksi kasvaakin. Olemme siinä myös hyvin onnistuneet. Siitä kertoo reklamaatioiden hyvin vähäinen määrä kiireellisissä töissä.

Painolaadusta emme suostu tinkaamaan, koska se ei ole oikotie onneen. Valitsemme kiireen keskelläkin kaikille töille aina parhaiten soveltuvan painotavan, jotta lopputuloksesta tulee paras mahdollinen.

“Painolaadusta emme suostu tinkaamaan, koska se ei ole oikotie onneen.”

Kuinka kalliiksi kiiretyöt Natualla tulevat?

Tykkäämme hyvästä ja kunnollisesta asiakaspalvelusta sen verran paljon, että emme siirrä lisähässäkän kustannuksia kokonaan asiakkaidemme maksettavaksi. Ymmärrämme hyvin, että maailma on hektinen paikka ja välillä on kiire. Se voi johtua myös asiakkaasta riippumattomista tekijöistä. Siksi Natuan laskulle päätyvät monesti vain pikakuriiripalveluista syntyvät lisäkulut. Tällöin tuotteiden hinnat eivät karkaa pilviin ja kaikki ovat lopulta onnellisia.

Yhteenveto

Voitko tilata minkä tahansa custom-tuotteen keneltä tahansa palveluntarjoajalta halvimmalla, parhaalla laadulla ja nopeasti? Et voi. Kaksi näistä sulkee aina kolmannen vaihtoehdon pois.

Saatko Natualta kaikkein halvimmat painetut vaatteet? Et saa, koska emme suostu myymään sinulle halvimpia bulkkituotteita.

Saatko vaatteet nopeasti? Tarvittaessa kyllä. Venymme ja paukumme kiirehommissa, koska tykkäämme kunnon asiakaspalvelusta.

Mitä tulee laatuun, niin suomalaisen kirjailijan ja taiteilijan Henrik Tikkasen (1924–1984) sitaatista löytyy paljon viisautta: “Ellei paremmasta mitään tiedä, keskinkertainen on hyvää, kurja siedettävää, sietämätön mahdollista ja surkea normaalia.”

Natualla olemme keskittyneet ainoastaan vastuullisesti tuotettuihin, vahvasti sertifioituihin kunnon vaatteisiin kunnollisilla painatuksilla.

Kirjoittaja

Miitre Virtanen, Paitapaino Natuan osakas ja yrittäjä, [email protected]

Lue myös

Paljonko painetut t-paidat maksavat?
Miten erotat hyvän ja huonon t-paidan?

Tykkäsitkö? Vinkkaa kaverille

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Twiittaa
Share on linkedin
Jaa LinkedInissä
Share on email
Meilaa kaverille
Share on whatsapp
Lähetä WhatsApissa