Blogi / Suunnittelu ja painatukset

T-paitojen painatus: Vinkit, joilla säästät rahaa

Ennen kuin kiikutat kottikärryllisen kultaa paitapainolle, kannattaa varmistaa, onko painatus suunniteltu kustannustehokkaasti ja saatko rahallesi vastinetta.

Koostimme napakat neuvot kustannustehokkaan paitapainatuksen suunnitteluun. Lue, mitkä tekijät vaikuttavat painetun t-paidan hintaan ja miten toteutat paitapainatuksesi kustannustehokkaammin. Tee järkeviä valintoja. Älä tuhlaa rahojasi.

Kunnollisten t-paitojen painatus on erittäin kustannustehokas keino jakaa viestiäsi tai korostaa yhteisöllisyyttä. Erityisesti, jos painettujen t-paitojen hintaa verrataan niiden saamaan huomioarvoon ja -aikaan.

Painettujen t-paitojen historia ulottuu yli 50 vuoden päähän, 1960-luvulle. T-paitoja käyttää aktiivisesti suurin osa maailman väestöstä ja ne sopivat kaikille.

Jotta voisit hyödyntää t-paitojen painatusta markkinoinnissasi, on hyvä tietää, miten voit hankkia niitä mahdollisimman kustannustehokkaasti.

T-paitojen painatus – mistä painettujen paitojen hinta koostuu?

1. Valittu tuote

Ensimmäinen hintaan vaikuttava tekijä on tietenkin valittu tuote. Esimerkiksi bambusta tai muusta erikoismateriaalista valmistettu painettu t-paita on kalliimpi kuin luomupuuvillainen paita, koska bambu vaatii puuvillaa enemmän prosessointia ja on siksi työläämpi valmistaa.

Luomupuuvillapaita taas on hieman kalliimpi kuin bulkkituotettu, mahdollisimman halvalla valmistettu t-paita. Useimmiten hintaerot eivät ole suuria ja kaventuvat entisestään, kun puhutaan painetusta ja asiakkaalle toimitetusta valmiista t-paidasta.

Kirjoitin toisessa kirjoituksessani hyvän t-paidan valinnasta, joten ei siitä tässä sen pidemmin.

2. T-paitojen määrä

T-paitojen painatus on sarjatyötä ja t-paitojen painatukset vaativat melko runsaasti esivalmistustyötä ja erilaisia valmistusvaiheita. Siksi toinen, tärkeä hintaan vaikuttava tekijä on painettavien t-paitojen yhteismäärä.

Konkreettinen esimerkki, johon t-paitojen painatusta voi verrata: mieti, että leipoisit yhden pullan tai pellillisen pullia. Joudut joka tapauksessa käymään kaupassa hankkimassa tarvikkeet, tekemään taikinan, kypsentämään, tiskaamaan ja siivoamaan – riippumatta siitä, oletko tekemässä yhtä pullaa vai koko pellillistä.

On poikkeuksetta edullisempaa teettää kerralla tarpeeksi t-paitoja kuin esimerkiksi tilata ensin yksi pieni erä ja tehdä myöhemmin lisätilaus. Jokainen painatuskerta vaatii aina erikseen tuotetilaukset, toimitukset sekä tuotannon esivalmistelutyöt.

On poikkeuksetta edullisempaa teettää kerralla tarpeeksi paitoja kuin esimerkiksi tilata ensin yksi pieni erä ja tehdä myöhemmin lisätilaus.

3. T-paitojen painatusten värillisyys

Kolmas hintaan vaikuttava tekijä on painatusten värillisyys – monellako eri värillä painatus tehdään? Seripainettu, yksivärinen painatus on lähes aina kustannustehokkain vaihtoehto. T-paitatuotannossa jokaiselle printtiaiheen värille on tehtävä oma työkalu. Mitä enemmän työkaluja, sitä työläämpi t-paitapainatus.

Poikkeuksen yllämainittuun tekee ainoastaan digipainossa painettavat paidat. Niissä painatuksen hinnan määrää eri värien määrän sijaan painatuksen koko.

Digitaalinen paitapainatus on perinteistä seripainatusta hitaampi tuotantotapa. Siksi digipainatusta käytetään painatuksiin pääasiassa vain silloin, kun paitapainatuksen kokonaismäärä on hyvin pieni ja/tai printissä on paljon värejä (valokuvamainen printtiaihe).

4. Painatusten määrä

Neljäs hintaan olennaisesti vaikuttava tekijä on paidan eri kohtiin painettavien painatusten määrä. Painatus tehdään jokaiselle siinä olevalle värille omalla työkalullaan.

Kun painatus on yhdelle printille tehty, paidat kulkevat kuivatusuunin lävitse. Prosessi toistuu niin monta kertaa kuin paidoissa on eri paikkoihin painettuja printtejä.

5. Toimittajan kate

Viidentenä tekijänä painettujen t-paitojen loppuhintaan vaikuttaa toteuttajan palvelusta veloitettama kate. Palveluntarjoajankin pitää saada työstään korvaus. T-paitojen painatus on hyvin kilpailtu toimiala ja tekijöitä on paljon.

Mikäli hinta on sinulle paitatilauksesi määräävin tekijä, emme ole koskaan sinulle se toimija, joka myy halvimmin keinoin toteutetut, painetut bulkkituotteet.

Miten tehdä t-paitojen painatus kustannustehokkaammin?

Tämä on helppoa, eikä sinun ole pakko tinkiä tuotteiden tai palvelun laadusta! Yleisellä tasolla hinnan pudottamiseksi on olemassa kolme keinoa:

  1. Vähennä printtien määrää tuotteessasi. Unohda ylimääräinen hiha- tai niskaprintti ja mieti, voisitko päästä yhtä hienoon lopputulokseen vain yhdellä rintaprintillä. Harvemmin näkee paitaa, jonka tyylikkyys syntyy siitä, että printti on sekä edessä että molemmissa hihoissa ja selässä. Keep it simple!
  2. Vähennä printtisi värejä. Kustannustehokkain tapa tehdä t-paitapainatus on seripainatus. Siinä painetaan väri toisensa jälkeen aiemman päälle ja jokaiselle värille on oma työkalunsa – mitä vähemmän värejä, sitä edullisempi painatus. Paras lopputulos syntyy yleensä yhdistelmällä, jossa pieni määrä värejä on painettu hyvin valittuun t-paitaan ja paidan värillä on hyvä kontrasti painatuksen kanssa.
  3. Lisää tuotteiden kappalemäärää. Paitapainatuksen yksikkökustannus pienenee, kun painatuserä suurenee. On myös kustannustehokasta painaa sama painatus yhdellä kerralla useaan eri tuotteeseen. Jos arvelet tarvitsevasi samanlaiset painetut t-paidat uudelleen, on paljon edullisempaa teettää riittävän monta yhdellä kerralla kuin tilata pieni erä lisää.

Paras lopputulos syntyy yleensä yhdistelmällä, jossa pieni määrä värejä on painettu hyvin valittuun t-paitaan ja paidan värillä on hyvä kontrasti painatuksen kanssa.

Ovatko ympäristöystävälliset t-paidat kalliita?

T-paitojen painatus ympäristöystävällisille ja eettisille t-paidoille on tietenkin hieman bulkkituotantoa kalliimpaa.

Parempilaatuisten ja hyvin suunniteltujen luomutuotantopaitojen hintaero bulkkipaitoihin verrattuna korostuu kuitenkin enemmän blankoissa tuotteissa. Valmiissa, painetuissa t-paidoissa hintaerot kapenevat.

Sanotaan, että laatu maksaa. Niin yleensä maksaakin, mutta painettujen t-paitojen hintaerot ovat niin pieniä, että todellinen hintaero hyvän ja huonon t-paidan välillä on enintään huoltoaseman kahvikupillisen verran.

“Painettujen t-paitojen hintaerot ovat niin pieniä, että todellinen hintaero hyvän ja huonon t-paidan välillä on enintään huoltoaseman kahvikupillisen verran.”

Sijoittamalla paitaan vähän enemmän, saavutetaan merkittävästi pitkäikäisempi ja käyttömukavuudeltaan parempi tuote. Tällöin tekemäsi investointi tuleekin kokonaisuutena huomattavasti halvemmaksi.

Pelkkä paitojen painatus on joka tapauksessa samanhintaista, niin bulkkituotetuille kuin paremmillekin t-paidoille.

Yhteenvetona

Painettuja t-paitoja hankkiessa kannattaa tarkastella palvelun ja tuotteiden hinta–laatusuhdetta kokonaisuutena. Onko paita varmasti hyvä ja tarpeeseesi sopiva? Luotatko siihen, että t-paitojen painatus tehdään ammattitaitoisesti? Onko tilauksesi ylipäänsä hyvissä käsissä? Ennenkuin hankit painettuja t-paitoja, voit itseksesi harkita esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Pidätkö toimittajan työnäytteistä?
  • Kohtaavatko toimittajasi arvot omien arvojesi kanssa?
  • Osaavatko he hommansa? Kuinka pitkään he ovat toimineet?
  • Vastaavatko he kysymyksiisi nopeasti ja asiantuntevasti?
  • Saatko heidät helposti kiinni?
  • Löytyykö heiltä tuotetta, jota etsit?
  • Laskuttavatko he erikseen esivalmistelusta, työkaluista tai aineistonkäsittelystä?
  • Tehdääkö t-paitojen painatus Suomessa?

Kun tarvitset paidat painatuksella, kiinnitä huomiota sekä tuotteiden että saamasi palvelun laatuun.

Kirjoittaja

Miitre Virtanen, Paitapaino Natuan osakas ja yrittäjä, [email protected]

Lue myös

Millainen on hyvä paitapainatus?
Aineisto-opas: painetut vaatteet