Blogi / Suunnittelu ja painatukset

T-paita painatukset: Suosituimmat painoaiheet

Älä värjää t-paitoihisi turhia värejä. Suosituin t-paidan ja painatuksen yhdistelmä on vuodesta ja vuodenajasta toiseen musta t-paita valkoisella painatuksella.

Millaisia ovat suosituimmat t-paita painatukset? Avasimme arkistojamme ja kokosimme listan kolmesta suosituimmasta painatusaiheesta. Lue, miten suosituimpia vaatteiden painatusaiheita painetaan?

Suosituimmat t-paita painatukset voidaan jakaa karkeasti kolmeen erilaiseen kategoriaan. Tässä kirjoituksessa on esitelty kolme yleisintä kategoriaa erilaisille paitapainatuksille.

1. T-paita painatukset: logot ja tunnukset

Logopainatus on kaikista suosituin aihe t-paitojen painatuksissa. Tämä ei toisaalta yllätä, sillä suurin osa asiakkaistamme on yritysasiakkaita, jotka haluavat näkyvyyttä t-paitojen avulla. Yrityksen logo on luonnollinen valinta painatukseksi.

Logot suunnitellaan yleisesti vektorigrafiikkana, jolloin ne sopivat painatusaineistoksi sellaisenaan. Painatuksen Pantone-väri katsotaan graafisesta ohjeesta tai painatuksessa voidaan käyttää valkoista väriä, joka on paitapainatusten suosituin väri.

T-paitojen tyyliin voi vaikuttaa muun muassa paidan ja painatuksen värillä. Negapainatukset, eli valkoiset painatukset ovat todella suosittuja. Suosituin paidan ja painatuksen yhdistelmä on vuodesta toiseen musta t-paita ja valkoinen painatus.

Toinen erityisen suosittu yhdistelmä on yrityksen brändivärin mukainen t-paita ja valkoinen painatus.

Logon tai tunnuksen tyyliin voi vaikuttaa myös erikoispainatuksilla, kuten alempana olevissa Wolt:n t-paidoissa, jotka on painettu kiiltävällä kohopainatuksella, mustalla värillä mustalle paidalle.

Alla esimerkkejä erilaisita t-paitojen painatuksista logojen ja tunnuksien kera.

Alvar Aalto

Alvar Aalto -säätiön t-paita painatukset tehtiin seripainatuksella Stella Wants t-paidalle. Tyylikäs Aalto-maljakon muotoinen painatus painettiin kaksi kertaa valkoisella.

Alvar Aalto -säätiön paitojen painatus on erinomainen esimerkki perinteisestä seripainatuksesta.

Alvar Aalto, musta t-paita ja valkoinen painatus
Alvar Aalto -säätiön mustat t-paidat valkoisella logopainatuksella, jossa on legendaarinen Aalto-maljakon muoto.

Smartly.io

Smartly.io t-paitojen painatukset tehtiin seripainatuksella Stanley Leads t-paidalle. Valkoinen painatus painettiin kahteen kertaan, jotta painatuksesta tuli kirkkaan valkoinen.

Logopainatukset ovat seripainettuna tarkkoja sekä muodoiltaan että väreiltään. Siksi seripainatus on yleisin painotapa logopainatusten toteuttamiseen.

Smarly.io, musta t-paita ja logopainatus
Smarly.io:n mustat t-paidat logopainatuksella.

Wolt

Wolt halusi Slush-tapahtumaan erikoisemmat t-paita painatukset. Paidaksi valikoitui Stanley Leads. Painoimme Wolt-logon kiiltävällä kohopainatuksella, joka on seripainatuksen erikoistekniikka.

Perinteinen seripainatus on suosituin ja kestävin tapa painaa paitoja. Se tarjoaa myös lukuisan määrän erikoisempia mahdollisuuksia. Voi sanoa, että kaikenlaiset painatukset, joita näet vaatekaupoissa muotimerkkien tuotteissa ovat mahdollisia toteuttaa.

Wolt, musta t-paita ja musta kohopainatus
Woltin mustat t-paidat painettin kohopainatuksella, joka on seripainamisen erikoistekniikka.

2. Tekstipainatukset

T-paitoihin painetaan monesti myös tekstiä. Painetut t-paidat ovat erinomainen tapa viestiä ulos napakoita asioita yrityksesi brändistä, arvomaailmasta, tuotteista tai palveluista.

Tekstin kanssa on hyvä muistaa, ettei paitaan kannata raapustaa romaania. Monesti pelkkä slogan riittää. Yksinkertainen on kaunista.

Alla esimerkkejä t-paitojen painatuksista, joissa on käytetty tekstiä osana painatusta.

Valio

Valion t-paita painatukset Työ ei syrji -kampanjapaitoihin painettiin seripainossa Stanley Leads unisex t-paidoille. Valkoinen painatus erottuu paidasta hyvin, kun painatuksen ja paidan värillä on keskenään suuri kontrasti.

Valion t-paidat ovat loistava esimerkki negapainatuksesta, jossa paidan väriksi on valittu yrityksen brändiväri ja painatukseen yhdistetty sekä kampanjan slogan että kampanjan kumppanin logo. Lisäksi hihaa on hyödynnetty kampanjan hashtagin viestimiseen.

Valio, sininen t-paita ja valkoinen painatus
Työ- ei syrji -kampanjan paidoissa yhdistyivät yritystunnukset ja kampanjan viesti: työ ei syrji.

STTK

STTK:n t-paitojen painatus tehtiin vesiohenteisilla väreillä. Vesiohenteisilla painoväreillä saadaan ohuentuntuinen painatus vaaleille paidoille. Time is money -painatuksen lisäksi paidan selkäpuolelle painettiin STTK:n logo.

STTK, valkoinen t-paita ja musta painatus
STTK:n paidoissa komeilee edessä iso sanonta, joka on varmasti kaikille tuttu. Aika on rahaa.

MSC Finland

MSC Finland -organisaation t-paita painatukset tehtiin seripainatuksella EarthPositive EP01 unisex t-paidoille. MSC:n tehtäviin kuuluu vastuullisen kalastuksen sertifiointi.

On luonnollista, että heidän painetut vaatteet ovat vastuullisesti valmistettuja. Villinä vastuulliseen kalaan -tekstipainatus onkin kuin kotonaan vastuullisesti tuotetussa t-paidassa.

MSC, valkoinen t-paita ja sininen painatus
MSC:n t-paidoissa komeilee kehotus toimimaan vastuullisesti.

3. Kuvitukset ja kuvamaiset paitapainatukset

Kolmen suosituimman kategorian joukkoon mahtuu myös erilaiset kuvitukset ja kuvamaiset t-paita painatukset. Kuvituksista iso osa suunnitellaan vektorigrafiikkana ja niiden painatukset tehdään monesti seripainatuksella.

Kuvamaiset paitapainatukset tehdään lähes poikkeuksetta digitaalisella painatuksella. Digitaalinen painatus mahdollistaa CMYK-värien käytön, jolloin valokuvamaisiin painatuksiin saadaan paljon sävyjä.

Tummiin paitoihin painetaan kuvan alle lisäksi aina valkoinen väri, jolloin painatuksista tulee mahdollisimman väritarkkoja.

Huom! Monesti valokuvamaisia paitapainatuksia tehdään siirtokuvana. Siirtokuvatekniikkaa ei kannata verrata kunnolla tehtyyn digipainatukseen, sillä lopputulos on hyvin erilainen.

Siirtokuvatekniikalla paitaan prässätään erikseen tulostettu ja leikattu kuva. Natualla emme tee lainkaan kuvamaisia painatuksia siirtokuvalla, koska niistä tulee muovisen tuntuisia, helposti hiostavia länttejä. Ne eivät näytä hyvälle tai kestä yhtä hyvin käyttöä ja pesuja kuin suoraan paitaan painettu painatus.

Jos kaipaat lisätietoa erilaisista painatuksista, kannattaa lukea opas erilaisiin paitapainatuksiin.

Emme suosittele myöskään painetun ja prässätyn paidan suoraa hintavertailua, sillä siirtokuva ja prässäys on halvin tapa, jolla toreilla ja kiinakaupoissa myydyt paidat pääosin toteutetaan. Aito ja oikea paitapainatus on tapa, jota muotimerkit ja retail-valmistajat enimmäkseen käyttävät.

Kaffa Roastery

Kaffa Roasteryn t-paita painatukset ovat mainio esimerkki digitaalisen painatuksen mahdollisuuksista.

Kaffa Roasteryllä oli erityisenä toiveena, ettei kuvitusmaisesta painatuksesta saa tulla muovisen tuntuinen läntti. Painatuksesta haluttiin mahdollisimman ohut, pehmeä ja hengittävä.

Teimme painatukset keravalaisen kerrostalokaksion hintaisella digitaalisella painokoneella, joka tekee ohutta ja kestävää jälkeä vesiohenteisin, ympäristöystävällisin värein.

Digitaalisesta paitapainatuksesta tulee erityisen hyvä, kun pohjana on sileäpintainen, kunnon t-paita. Kaffa Roasteryn paidaksi valikoitui Stanley Leads unisex t-paita.

T-paita painatukset Kaffa Roastery, digitaalinen painantus tummanharmaalle t-paidalle
Kaffa Roasteryn kuvamaiset painatukset on tehty digitaalisella painatuksella, joka on paras tekniikka valokuvamaisiin paitapainatuksiin.

Jyväskylän kaupunginteatteri

Jyväskylän kaupunginteatterin paitapainatukset tehtiin digitaalisella painatuksella. Kuvitusmainen painatus on häivytetty pehmeästi paitaan ilman, että painatus muodostaa ympärille laatikkomaista efektiä.

Siirtokuvatekniikalla teräväreunainen laatikko olisi tälle painatukselle väistämätön.

Jekyll & Hyde musta t-paita ja monivärinen kuvamainen paitapainatus
Jyväskylän kaupunginteatterin t-paitoihin painettiin paidan väriin sulavasti istuva utuinen painatus.

Futurice (Futustonia-tapahtuma)

Futustonia paitojen painatukset tehtiin perinteisellä seripainatuksella. Kun värikkäille tekstiileille painetaan värillisiä printtejä, painamme värien alle aina peittovalkoisen. Näin muut värit saavat puhtaan valkoisen pohjavärin.

Futustonia tapahtumapaidat ovat myös malliesimerkki hyvästä paidan ja painatusvärien yhdistelmästä.

Futuricen vihertävä meleerattu t-paita ja monivärinen t-paita painatus
Futuricen Futusonia t-paita painatukset tehtiin seripainatuksella. Tässä painatuksessa on seitsemän väriä: sininen, punainen, keltainen, vihreä, harmaa sekä valkoinen väri kahdesti (peittävä, puhdas valkoinen).

Yhteenveto suosituimmista painoaiheista

Vuodesta toiseen ylivoimaisesti suosituin paitapainatus on logopainatus värilliselle paidalle valkoisella värillä tai valkoisen ja brändivärien yhdistelmänä.

Monesti tuotteet eivät muuta kaipaakkaan.

Kun tarvitset t-paitoja logopainatuksella, suosittelemme ensisijaisesti Stanleystella Creator unisex t-paitoja, sillä siitä on eniten värivaihtoehtoja.

Se on hinta-laatusuhteeltaan verraton 100% luomupuuvillasta tehty t-paita.

Creator on Stanleystellan vuoden 2019 uutuustuote, joka korvaa vuoden 2019 aikana suosituimman t-paitamme Stanley Leadsin. Se on kaikinpuolin parannettu, tuhdimpi malli Leadsistä.

Paitapainatusten suunnittelussa ei muutenkaan kannata jäädä sormi suuhun miettimään, vaikka painatus olisi logopainatusta monimutkaisempi.

Kunnon paitapainon tehtäviin kuuluu auttaa, sillä paras lopputulos syntyy, kun painatukselle valitaan tuotteen, painosmäärän ja painatuksen mukaan parhaiten soveltuva toteutustapa.

Kirjoittaja

Miitre Virtanen, Paitapaino Natuan osakas ja yrittäjä, [email protected]

Lue myös

T-paitojen painatus: Vinkit, joilla säästät rahaa
Millainen on hyvä paitapainatus?
Aineisto-opas: painetut vaatteet